Przedstawię dzisiaj kilka całkiem ogólnych uwag na temat pozycjonowania stron. Kieruję go do osób, które wcześniej wcale nie zetknęły się z pozycjonowaniem w wyszukiwarkach. Są to tylko podstawy pozycjonowania stron.
Co to jest pozycjonowanie stron?
Najogólniej mówiąc jest to proces, który zagwarantować ma pozycjonowanej stronie wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania na ustalone przez nas wcześniej słowa i frazy kluczowe. Chodzi o to, by internauta po wyszukaniu hasła za pomocą wyszukiwarki zobaczył i odwiedził naszą stronę.
Załóżmy, że sprzedajesz książki - prowadzisz księgarnię internetową i chciałbyś, by na stronę internetową księgarni trafiły osoby, które są zainteresowane ich zakupem.
Postaraj się przez moment wcielić w takiego internautę. Siada do komputera, uruchamia wyszukiwarkę (w 80% przypadków będzie to Google) i wpisuje poszukiwaną frazę. O ile nie zada szczegółowego zapytania dotyczącego konkretnej pozycji czy np. kategorii bądź dziedziny zapewne wpisze po prostu “książki”.
Jego oczom ukaże się strona z wynikami wyszukiwania (SERP). Najczęściej jest to 10 pierwszych stron, najwyżej “ocenionych” przez wyszukiwarkę dla danego zapytania. Co zrobi nasz internauta?
Zapewne (i najczęściej) odwiedzi kilka pierwszych pozycji, wybierze najbardziej pasującą mu ofertę i dokona zamówienia. Jeżeli wśród nich nie ma Twojej witryny - właśnie NIE ZAROBIŁEŚ.
Jak pozycjonować stronę?
Na pozycjonowanie stron składają się dwa etapy. Pierwszy to optymalizacja kodu strony, Drugi to zdobywanie linków do pozycjonowanej strony.
Optymalizacja kodu strony
Etap optymalizacji kodu strony należy zacząć i zakończyć sprawdzeniem jego poprawności składniowej i zgodności ze standardami W3C. Wiele osób nie zwraca na to uwagi, ale pozycjonowanie jest wystarczające czasochłonnym i żmudnym procesem, by jeszcze zbytecznie utrudniać robotom poruszanie się po stronie.
Po pierwszym sprawdzeniu poprawności kodu źródłowego możesz przejść do optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, czyli dodaniem do treści strony słów kluczowych.
Zacząć należy od tytułu strony (tag “title”) oraz jej opisu (tag “description”). W obu miejscach powinny znaleźć się słowa i frazy kluczowe, pod które chcesz pozycjonować swoją stronę. Pamiętaj jednak by nie przesadzać z ich ilością. Nim skusisz się na rady pseudopozycjonerów, by powtarzać klika razy słowa kluczowe sam skorzystaj z wyszukiwarki i poszukaj słów, na które chcesz pozycjonować swoją stronę. Wracając do naszej księgarni - fraza książki… Zauważ, że powtarzanie słów kluczowych w tagu title, nie zapewnia wysokiej pozycji. Nie tędy droga!
Zarówno tytuł jak i opis powinny zawierać słowa kluczowe, z tym że tak tytuł jak i opis tworzysz dla internauty - tytuł ma informować co to za strona, opis zachęcić do odwiedzenia Twojej strony. Podam przykład opisu (tag “Description”), który mnie “zmusił” do kliknięcia i odwiedzenia strony. Podaj.net - “Twoje przeczytane książki nie muszą już kurzyć się na półce. Teraz możesz je w prosty sposób wymienić na inne. I to za darmo.”
Czy zachęcił by Cię do wejścia na stronę jej opis “Książki, Ksiazki, świetne książki, swietne ksiazki, księgarnia, ksiegarnia, książki, najlepsze książki” ??
Serwis jest dla internautów, wyszukiwarki są tylko metodą, by do nich dotrzeć. Zapamiętaj.
Stwórz intrygujący tytuł (jasno informujący co to za strona, z czym i o czym) oraz opis który zaintryguje internautów (mniejsza o wyszukiwarki). Tytuł i opis strony powinien być inny dla każdej podstrony. Jest z tym sporo pracy, ale i efekty są rewelacyjne.
Dalej należy zająć się nagłówkami czyli Hx. W nich powinny znaleźć się Twoje słowa kluczowe. Nie należy jednak powtarzać takiej samej frazy w kolejnych nagłówkach.
Oczywiście słowa kluczowe powinny znaleźć się także w treści Twojej strony. Jeżeli pozycjonujesz słowo w mianowniku liczby pojedynczej, nie znaczy to, że nie powinieneś użyć innych form odmiany słowa. Wręcz przeciwnie, nie staraj się na siłę tworzyć zdań tak, by używać tylko jednej formy wyrazu.
Pomyśl o wyrazach bliskoznacznych i pokrewnych oraz o wyrażeniach, które są “spokrewnione” z tematyką Twojego serwisu. Szerzej to zagadnienie omówię i podam bardzo przydatne narzędzia na stronie SEspo.pl.
Linki wewnętrzne, czyli linki odsyłające do innych podstron serwisu powinny być przemyślane. Chciałbym Ci tutaj zwrócić uwagę, że jeżeli chcesz głównie pozycjonować stronę na kilka “głównych” fraz, nie znaczy, że nie możesz, a nawet nie powinieneś pozycjonować podstron serwisu na inne frazy. Jeśli już zacząłem o tej księgarni to kolejny przykład: Główną stronę możesz pozycjonować na słowo książki, księgarnia,
ale poszczególne działy mogą być bardziej precyzyjne. Wyobraź sobie, że w księgarni masz kilka książek na temat pozycjonowania stron. Możesz i powinieneś pozycjonować tę kategorię np. na frazy “książki o pozycjonowaniu” czy nawet “pozycjonowanie stron”. Analogicznie - “książki o biznesie”, “biznes”… itd. Bardzo przydatne narzędzie do “wyszukiwania” fraz i słów kluczowych podaję na stronie SEspo.pl.
Chcę zwrócić Twoją uwagę, że chociaż bardziej szczegółowe zapytania są dużo rzadziej zadawane przez internautów, to, w sumie, ich ilość może znacznie przewyższyć frazę główną i zapewnić nawet wielokrotnie większą ilość wejść “z wyszukiwarki” niż dla frazy głównej. Tak zoptymalizowaną stronę możesz zacząć pozycjonować.
Zdobywanie linków do witryny
Najbardziej zamierzonym sposobem zdobywania linków do witryny są “linki naturalne” - czyli takie, które internauci sami z własnej woli zamieszczają na swoich stronach. Jeżeli Twój serwis jest dobry i unikalny to z czasem takich linków zdobędziesz sporo.
Dobrą i najczęściej całkowicie darmową metodą na zdobycie linków jest dodawanie strony do katalogów stron. Najobszerniejszy ich spis znajdziesz na stronie Spis katalogów. Zwrócić Ci tutaj muszę uwagę, aby linki dodawać równomiernie w czasie, przy tym z biegiem czasu przyrost dzienny powinien się zwiększać. W praktyce wygląda to tak, że dla nowej strony zacząć należy od 1 linku dziennie, zwiększając ich ilość z czasem. Przy katalogowaniu zwróć uwagę by Twoja strona znalazła się w odpowiedniej kategorii. Na początku wybieraj tylko katalogi moderowane i zadbane. A może sam stworzysz swój katalog? Są gotowe i darmowe skrypty np. popularny QlWeb.
Systemy wymiany linków są dobrą metodą, na zdobycie linków do Twojej witryny. Osobiście korzystam z dwóch: LinkMe i LiveLink. Systemy te polegają na tym, że linki do Twojej strony wyświetlane są na stronach innych uczestników, a w zamian na Twojej stronie linki innych uczestników tych systemów. W przypadku obu tych systemów nie musisz wyświetlać linków na stronie, którą pozycjonujesz - w tym celu możesz przygotować specjalną stronę, czy strony.
Wymiana linków z innymi stronami. W ramach współpracy możesz z innymi stronami wymienić się linkiem. Najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby wymiana nie polegała na wzajemnym linkowaniu, ale użyć do tego celu stron pomocniczych. W praktyce Ty na jakiejś innej swojej stronie zamieszczasz link do strony “z wymiany”, druga strona zamieszcza link do Twojej strony także na jakiejś innej swojej stronie. Wymieniając się z innymi osobami linkiem zwróć uwagę czy link do Twojej strony nie ma atrybutu nofollow. Taki link nie jest nic warty z punktu widzenia pozycjonowania i nie pomoże Ci w dotarciu na szczyt w wyszukiwarkach. Nie ma sensu wymieniać się także gdy link do Twojej strony miałby znaleźć się w otoczeniu kilkudziesięciu innych, a już bezwzględnie unikaj sytuacji aby Twój link miał być na stronie gdzie znajdują się same linki i nie ma żadnej treści, bądź znajdują się linki do stron spamerskich.
Nauka pozycjonowania wymaga wiele czasu. Powyższe informacje to tylko same podstawy pozycjonowania. Zachęcam do zdobywania nowych wiadomości, testowania (oczywiście nie na Twojej najważniejszej stronie) i życzę najwyższych pozycji w wynikach.
Co to jest pozycjonowanie stron?
Najogólniej mówiąc jest to proces, który zagwarantować ma pozycjonowanej stronie wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania na ustalone przez nas wcześniej słowa i frazy kluczowe. Chodzi o to, by internauta po wyszukaniu hasła za pomocą wyszukiwarki zobaczył i odwiedził naszą stronę.
Załóżmy, że sprzedajesz książki - prowadzisz księgarnię internetową i chciałbyś, by na stronę internetową księgarni trafiły osoby, które są zainteresowane ich zakupem.
Postaraj się przez moment wcielić w takiego internautę. Siada do komputera, uruchamia wyszukiwarkę (w 80% przypadków będzie to Google) i wpisuje poszukiwaną frazę. O ile nie zada szczegółowego zapytania dotyczącego konkretnej pozycji czy np. kategorii bądź dziedziny zapewne wpisze po prostu “książki”.
Jego oczom ukaże się strona z wynikami wyszukiwania (SERP). Najczęściej jest to 10 pierwszych stron, najwyżej “ocenionych” przez wyszukiwarkę dla danego zapytania. Co zrobi nasz internauta?
Zapewne (i najczęściej) odwiedzi kilka pierwszych pozycji, wybierze najbardziej pasującą mu ofertę i dokona zamówienia. Jeżeli wśród nich nie ma Twojej witryny - właśnie NIE ZAROBIŁEŚ.
Jak pozycjonować stronę?
Na pozycjonowanie stron składają się dwa etapy. Pierwszy to optymalizacja kodu strony, Drugi to zdobywanie linków do pozycjonowanej strony.
Optymalizacja kodu strony
Etap optymalizacji kodu strony należy zacząć i zakończyć sprawdzeniem jego poprawności składniowej i zgodności ze standardami W3C. Wiele osób nie zwraca na to uwagi, ale pozycjonowanie jest wystarczające czasochłonnym i żmudnym procesem, by jeszcze zbytecznie utrudniać robotom poruszanie się po stronie.
Po pierwszym sprawdzeniu poprawności kodu źródłowego możesz przejść do optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, czyli dodaniem do treści strony słów kluczowych.
Zacząć należy od tytułu strony (tag “title”) oraz jej opisu (tag “description”). W obu miejscach powinny znaleźć się słowa i frazy kluczowe, pod które chcesz pozycjonować swoją stronę. Pamiętaj jednak by nie przesadzać z ich ilością. Nim skusisz się na rady pseudopozycjonerów, by powtarzać klika razy słowa kluczowe sam skorzystaj z wyszukiwarki i poszukaj słów, na które chcesz pozycjonować swoją stronę. Wracając do naszej księgarni - fraza książki… Zauważ, że powtarzanie słów kluczowych w tagu title, nie zapewnia wysokiej pozycji. Nie tędy droga!
Zarówno tytuł jak i opis powinny zawierać słowa kluczowe, z tym że tak tytuł jak i opis tworzysz dla internauty - tytuł ma informować co to za strona, opis zachęcić do odwiedzenia Twojej strony. Podam przykład opisu (tag “Description”), który mnie “zmusił” do kliknięcia i odwiedzenia strony. Podaj.net - “Twoje przeczytane książki nie muszą już kurzyć się na półce. Teraz możesz je w prosty sposób wymienić na inne. I to za darmo.”
Czy zachęcił by Cię do wejścia na stronę jej opis “Książki, Ksiazki, świetne książki, swietne ksiazki, księgarnia, ksiegarnia, książki, najlepsze książki” ??
Serwis jest dla internautów, wyszukiwarki są tylko metodą, by do nich dotrzeć. Zapamiętaj.
Stwórz intrygujący tytuł (jasno informujący co to za strona, z czym i o czym) oraz opis który zaintryguje internautów (mniejsza o wyszukiwarki). Tytuł i opis strony powinien być inny dla każdej podstrony. Jest z tym sporo pracy, ale i efekty są rewelacyjne.
Dalej należy zająć się nagłówkami czyli Hx. W nich powinny znaleźć się Twoje słowa kluczowe. Nie należy jednak powtarzać takiej samej frazy w kolejnych nagłówkach.
Oczywiście słowa kluczowe powinny znaleźć się także w treści Twojej strony. Jeżeli pozycjonujesz słowo w mianowniku liczby pojedynczej, nie znaczy to, że nie powinieneś użyć innych form odmiany słowa. Wręcz przeciwnie, nie staraj się na siłę tworzyć zdań tak, by używać tylko jednej formy wyrazu.
Pomyśl o wyrazach bliskoznacznych i pokrewnych oraz o wyrażeniach, które są “spokrewnione” z tematyką Twojego serwisu. Szerzej to zagadnienie omówię i podam bardzo przydatne narzędzia na stronie SEspo.pl.
Linki wewnętrzne, czyli linki odsyłające do innych podstron serwisu powinny być przemyślane. Chciałbym Ci tutaj zwrócić uwagę, że jeżeli chcesz głównie pozycjonować stronę na kilka “głównych” fraz, nie znaczy, że nie możesz, a nawet nie powinieneś pozycjonować podstron serwisu na inne frazy. Jeśli już zacząłem o tej księgarni to kolejny przykład: Główną stronę możesz pozycjonować na słowo książki, księgarnia,
ale poszczególne działy mogą być bardziej precyzyjne. Wyobraź sobie, że w księgarni masz kilka książek na temat pozycjonowania stron. Możesz i powinieneś pozycjonować tę kategorię np. na frazy “książki o pozycjonowaniu” czy nawet “pozycjonowanie stron”. Analogicznie - “książki o biznesie”, “biznes”… itd. Bardzo przydatne narzędzie do “wyszukiwania” fraz i słów kluczowych podaję na stronie SEspo.pl.
Chcę zwrócić Twoją uwagę, że chociaż bardziej szczegółowe zapytania są dużo rzadziej zadawane przez internautów, to, w sumie, ich ilość może znacznie przewyższyć frazę główną i zapewnić nawet wielokrotnie większą ilość wejść “z wyszukiwarki” niż dla frazy głównej. Tak zoptymalizowaną stronę możesz zacząć pozycjonować.
Zdobywanie linków do witryny
Najbardziej zamierzonym sposobem zdobywania linków do witryny są “linki naturalne” - czyli takie, które internauci sami z własnej woli zamieszczają na swoich stronach. Jeżeli Twój serwis jest dobry i unikalny to z czasem takich linków zdobędziesz sporo.
Dobrą i najczęściej całkowicie darmową metodą na zdobycie linków jest dodawanie strony do katalogów stron. Najobszerniejszy ich spis znajdziesz na stronie Spis katalogów. Zwrócić Ci tutaj muszę uwagę, aby linki dodawać równomiernie w czasie, przy tym z biegiem czasu przyrost dzienny powinien się zwiększać. W praktyce wygląda to tak, że dla nowej strony zacząć należy od 1 linku dziennie, zwiększając ich ilość z czasem. Przy katalogowaniu zwróć uwagę by Twoja strona znalazła się w odpowiedniej kategorii. Na początku wybieraj tylko katalogi moderowane i zadbane. A może sam stworzysz swój katalog? Są gotowe i darmowe skrypty np. popularny QlWeb.
Systemy wymiany linków są dobrą metodą, na zdobycie linków do Twojej witryny. Osobiście korzystam z dwóch: LinkMe i LiveLink. Systemy te polegają na tym, że linki do Twojej strony wyświetlane są na stronach innych uczestników, a w zamian na Twojej stronie linki innych uczestników tych systemów. W przypadku obu tych systemów nie musisz wyświetlać linków na stronie, którą pozycjonujesz - w tym celu możesz przygotować specjalną stronę, czy strony.
Wymiana linków z innymi stronami. W ramach współpracy możesz z innymi stronami wymienić się linkiem. Najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby wymiana nie polegała na wzajemnym linkowaniu, ale użyć do tego celu stron pomocniczych. W praktyce Ty na jakiejś innej swojej stronie zamieszczasz link do strony “z wymiany”, druga strona zamieszcza link do Twojej strony także na jakiejś innej swojej stronie. Wymieniając się z innymi osobami linkiem zwróć uwagę czy link do Twojej strony nie ma atrybutu nofollow. Taki link nie jest nic warty z punktu widzenia pozycjonowania i nie pomoże Ci w dotarciu na szczyt w wyszukiwarkach. Nie ma sensu wymieniać się także gdy link do Twojej strony miałby znaleźć się w otoczeniu kilkudziesięciu innych, a już bezwzględnie unikaj sytuacji aby Twój link miał być na stronie gdzie znajdują się same linki i nie ma żadnej treści, bądź znajdują się linki do stron spamerskich.
Nauka pozycjonowania wymaga wiele czasu. Powyższe informacje to tylko same podstawy pozycjonowania. Zachęcam do zdobywania nowych wiadomości, testowania (oczywiście nie na Twojej najważniejszej stronie) i życzę najwyższych pozycji w wynikach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz